fredag 30 oktober 2009

Njuta

Låt oss njuta mera! Av det vi står mitt uppe i! Jag ska ägna mig mera åt att leva i nuet och inte oroa mig för sånt som kan inträffa. Så dumt!

I helgen ska jag njuta god mat och familjen. Ja, ikväll blir det köpt pizza framför brasan. Det är en viss sorts njutning. Njutningen att slippa matlagning och disk. I morgon ska jag laga Biff Greta och då snackar vi verkligen mums.
För hundra år sedan då jag praktiserade i köket på Vimmerby Stadshotell så var det min absoluta favoriträtt.
Man tar oxfilé och tärnar grovt. Blanda sedan äggulor, finhackad lök, senap och kryddor (salt, peppar och en gnutta socker). I med oxfilétärningarna och rör om. Hetta upp en stekpanna. Den ska vara riktigt skållhet! I med allt och rör om. Stek fort och på hög värme. Oxfilén får inte bli torr, lite rosa ska den vara i mitten. Servera med råstekt potatis som står klar i ugnen när man steker köttet! Gott med broccoli till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar