tisdag 23 februari 2010

Snöprioriteringar

I går kväll på kommunfullmäktige hade flera av våra nämnder tid för redovisning av det jobb som pågår. Vi som är ledamöter har möjlighet att ställa frågor. Jag har denna vinter funderat på snöprioriteringar.

Runt skolorna i Vimmerby råder kaos varje morgon. Runt åtta ska alla dit. Per buss, till fots och i bil. Och jag vet inte vilket som är värst. Bussar och bilar kan inte mötas. Barn som går syns inte och en del barn som cyklar syns inte heller men cyklar rakt ut i trafiken. Jag måste påpeka att snön är ett problem även för människor som försöker köra vettigt och ta hänsyn. Föräldrar som väljer att stanna till på Lundagatan och släppa av sina barn framför något hål i vallen vill jag helst inte kommentera...

Jag har full förståelse för att det är svårt att ploga snö under rådande omständigheter. Men extrema förhållanden skulle betyda extrema prioriteringar tycker jag. Och det är möjligt att jag missar något.

Jag har varit med om att gatorna runt Vimarskolan plogas fem över åtta. Det är ganska så exakt den tid då bussar, barn och bilar vill fram. Å andra sidan fick de kommanala fordonen passa på att hjälpa till och dra loss bilister ur snövallarna. Men finns det ingen möjlighet att ploga halv åtta? Då är det ju klart när trafiken är som störst?

Vid Astrid Lindgrens skola är situationen heller inte munter. Jag tror att yrkestrafiken skulle önska sig bättre framkomlighet även där.

Utanför gymnasieskolan stannar bussarna på övergångsstället utanför Hälsocentralen eftersom det är den enda plats där ungdomarna kommer förbi snövallen. Busshållplatsen mitt på gatan är helt omöjlig att stanna vid.

Så såg det ut innan snön skulle forslas bort.

Jag hoppades och trodde verkligen att när tid fanns så skulle snön tas bort vid skolor och på andra ställen där det kändes extra besvärligt.

Det innebär att jag blev ganska förvånad den morgon då det fortfarande låg extremt mycket snö kvar vid alla skolor samtidigt som det gjordes en jätteinsats på Sevedegatan. Uteserveringen runt pizzerian rensades och de var noga med att få bort snön runt de små träden utanför stadshotellet. För er som inte vet, Sevedegatan är enkelriktad. Och det innebär att det förvisso fanns en hel del snö att forsla bort men det gick bra att ta sig fram eftersom man inte riskerade möta någon. Det var inte så lyckat att parkera där men det gick att välja annan parkering. Inte mins i ett P-hus två steg bort...Snön togs bort minutiöst noga även på en liten enkelriktad vägsnutt förbi Sveasalen.

Men runt skolorna låg den kvar ytterligare några dagar.

Min fråga i fullmäktige handlade om prioriteringen. Hur man prioriterar. Svaret handlade kort sammanfattar om att det gällde att "prioritera framkomlighet". Och att de jobbat hårt nu. Och det sista förstår jag.

Men att prioritera framkomlighet på enkelriktade Sevedegatan framför skolor, förskolor och andra ställen där många behöver ta sig fram säkert. Nej, det förstår jag inte.

"Vi kommer nog inte längre här, sa Leif Carlson, fullmäktiges ordförande."

Så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar