tisdag 13 juli 2010

Tankar om Unga Örnar i sommarhetta

Det är inte alldeles enkelt att få huvudet att fungera i sommarhettan. Termometern visar 30,2 grader i skuggan och inget tyder på att det ska gå åt andra hållet.

Jag tänker tillbaka på Almedalen och ett seminarie där. "Har du barnglasögonen på?" undrade Unga Örnar. Det handlade förstås om barnperspektivet i beslutsfattandet.

När stupstocken i sjukförsäkringen infördes, tänkte någon på hur det skulle komma att drabba barnen i familjen? Troligen inte.

Jag upptäckte till min glädje att Unga Örnar och jag jobbar mot minst ett (troligen flera) gemensamt mål. Att FN:s barnkonvention ska bli lag. Själv har jag skrivit en motion som ska jobbas vidare med på riksdagsnivå. Unga Örnar har nyss haft kongress och fattat en rad barnpolitiska beslut som jag ska titta närmare på.

Seminariet i Almedalen gav oss inget facit precis. Det handlar om att vara vaken när besluten tas - alla beslut. Byggnationen av ett äldreboende rör också barn som ska komma och hälsa på mor- och farföräldrar!
Som ett exempel bara.

Sedan handlar det om skolan och att många bäckar små i avgifter och insamlingar ställer till ett elände för barn som inte har råd. Vuxenvärlden måste säga ifrån där. Ja, listan kan göras lång.

Barnglasögonen på, säger jag!

Läs mera om Unga örnar och deras kongress med mera här.