måndag 23 augusti 2010

Mera kultur till alla - landsbygden också!

I dag har Leif Pagrotsky presenterat en satsning på konst och utställningar som ska nå människor i hela landet. Om jag tolkar detta rätt så kan vi komma att få se en hel del som ligger i muséernas gömmor runt om i landet.

Fri entré på statliga muséer inför vi igen när det blir maktskifte den 19 september.

Det finns många som fnyser åt kultur och konst. Det är så synd, tycker jag. En konst- eller kulturupplevelse som berör kan ge så mycket. Både i kroppen och knoppen, brukar jag säga.

Min absoluta favorit är glaskonst. Utställningshallen i Kosta och Vida-muséet på Öland är fysiska upplevelser för mig. Jag blir så jäkla berörd, helt enkelt! Glaset är ljuvligt och jag beundrar fullt ut de som kan betvinga denna föränderliga materia...från mjukt och glödande till kallt och hårt. Och tro mig, jag vet att det är otroligt svårt att blåsa glas, jag har provat, inför publik dessutom.

"- Vi vill öka möjligheterna att ta del av konst och utställningar i hela landet. Samtidigt visar de centrala museerna bara en bråkdel av alla sina verk. Resten ligger osedda i mörka magasin. Därför vill vi införa en ny princip inom museiväsendet: fri dragningsrätt på samlingar och verk som för stunden inte visas av det museum som ansvarar för dem. Det museum som vill visa något ska ha förtur framför den som inte visar, säger Leif Pagrotsky, talesman för S i kulturfrågor."

Rosemari på Kulturbloggen skriver mera om satsningen och ger bra tips på mera läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar