onsdag 25 augusti 2010

Ordning på siffror och håll er för tusan till sanningen!

Min matematiska kompetens är som den är. Jag sköter min privatekonomi (räkningarna) med järnhand. Men jag är inget finansministerämne precis... Finansminister Anders Borg däremot, han ÄR finansminister och då tycker jag att det finns all anledning att kräva att han håller sig till siffror som stämmer med sanningen.

Borg gör inte det i dag. Inte i dag och inte i debatten i går. Att SÄGA att man är ärlig innebär inte att man är det per definition. Aftonbladet skriver mera. Borg passade på att dra upp det som alliansen kallar för ungdomsskatt och som vi beskylls för att vilja införa. Det är en definition som redan tidigare har storsågats i Aftonbladets lögndetektor.

Marika däremot, hon kan detta med siffror, läs Marika. Hon förklarar några myter som alliansen brukar dra till med. Exempelvis brukar de säga att det har skapats 100 000 nya jobb under deras styre. Marika sticker lätt hål på den myten. Och några till.

Flera om ekonomin och gårdagens debatt, Martin och Johan och Peter på sitt Röda berg på en blogg nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar