torsdag 11 augusti 2011

Det finns goa grejer som underlättar livet

Längtar till i morgon. Då ska jag göra en skål med fusk-glass. Jag njuter alltid av att hitta recept som framstår som otroligt komplicerade och lyxiga när de i själva verket är superenkla.

Receptet kommer ur DN och jag försökte hitta en länk men det gick inte!

Enkelheten var så stor att jag lärde mig receptet utantill blixtsnabbt.

Ta tre digestivekex och krossa till smulor. Ta två rejäla skedar, ungefär som två mindre ägg kanske, jordnötssmör. Ta en deciliter florsocker. Tvätta händerna och mosa samman detta med fingrarna.

Sedan kommer vi till det fina i kråksången.

Ta fram en paket god vaniljglass (förslagsvis SIA som inte kör hit sin glass från något land långtbortistan) och ta fram en bytta som rymmer både glassen och jordnötssmulorna. Strössla lite i botten, på med glass, mera strössel och så på med mera glass. Ni fattar. Som en glasslasagne... När det är slut på glass och strössel så ta och tryck lite på härligheten så det går ihop. Sedan kan ni dra på locket, ställa in i frysen och invänta gästerna.

Efterrätten är klar och om de inte, gästerna alltså, lider av nötallergi så kommer de att hänfört tillbedja dig....

1 kommentar: