tisdag 16 augusti 2011

Hittepå-papper i ny variant

Jag gör en ny vända på det ekonomiska spåret idag. Ordet som fastnade i huvudet i morse var euro-obligationer.
Euro-obligationen finns tydligen bara på idéstadiet ännu och frågan är om det inte borde få stanna där. Vi talar nämligen om ett hittepå-papper som ska kunna handlas med för att hålla marknaden/ekonomin i Europa med näsan över vattenytan.

Detta känns heller inte särskilt tryggt (ur samma artikel som ovan):

"Det betyder att ECB nu har stödköpt tvivelaktiga statspapper för sammanlagt 96 miljarder euro, 928 miljarder kronor. Det är egentligen helt i strid med ECB:s roll som väktare, men centralbanken har sett sig tvungen att agera."

Vi snackar inte om kaffepengar här.

Stödköp, hittepå-papper och mera kris....

Moderat-trion som i dagens DN skriver på debattplats om hur de ska reglera och styra finanssektorn kanske vill väl. Eller möjligen rädda skinnet, alternativt bättra på sin image.
Jag är ändå övertygad om att de innerst inne förstår att det marknadsmonster som sluppit löst i världen via globaliseringen inte kommer att stanna till vid Sveriges gräns och låta oss gå fria från allt elände.

Nej, jag är inte ekonom. Men jag förbehåller mig rätten att se hittepå-papper som något oerhört riskabelt. Det går bara att hävda att kejsarens nya kläder är underbara tills dess att någon säger att kejsaren helt enkelt är naken.

Låt mig säga så här; Reinfeldt&Borg fick en bra ursäkt för att slippa dra ned brallorna i riksdagens kammare... Nu kunde de på ett ganska pompöst sätt hävda att de slopar sitt femte jobbskatteavdrag i ansvarsfullhetens namn.

Mera hos Lars Bäck och Peter Högberg på en blogg nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar