tisdag 22 november 2011

Jag är ledsen, men detta fattar jag inte

Vi hade bollen och vi tappade den.

Det är moderaterna och sverigedemokraterna som håller emot och inte vill redovisa partibidragen. Vem öser in slantar till de båda partierna? Sossarna har redovisat och vi har redovisat både öppet och länge. Och nu när det syns finnas skrämmande kopplingar mellan riskkapitalet, Carema och moderaterna så vill mitt parti ändra "metod" för arbetet med krav på öppenhet. I stället för att kräva lagstiftning så ska vi "komma överens i samtal".

Då undrar jag; vad har förändrats? Varför ska moderaterna vika sig nu när de inte har haft intresse av det tidigare? Vad leder detta till utöver att vi framstår som lallande idioter?

Aftonbladet i dag:
"Inför valet drev de rödgröna partierna att i princip samma lagstiftning ska gälla i Sverige. Det skulle tvinga Moderaterna att redovisa sina bidragsgivare. Man stödde sig på ett utredningsförslag från 2004 och att Europarådet kritiserat Sverige hårt för bristande öppenhet.

Mitt i Carema-skandalen backar nu Socialdemokraterna från kravet på lagstiftning. Det är fel i sak men tajmingen är dessutom så otroligt dum att man häpnar.
Vad är det för politisk självmordsinstinkt som letat sig in i Socialdemokraternas högsta ledning?"

Hela hittar ni här.

Finns det dessutom någon som helst sanning i att vi ger denna öppningen i utbyte mot ett löfte från (M) om höjt partistöd så vet jag inte vad jag ska säga vidare. Problemet är att jag har väntat hela dagen på att den bytesaffären ska dementeras. Ännu har jag inte sett någon dementi. Men jag slutar inte hoppas på den.


Flera om detta är Björnbrum och Johan Westerholm och Peter Högberg och Ola Möller och Röda berget och HBT-Sossen och Martin Moberg och Parkstugan och Lena Sommestad på en blogg nära dig.

2 kommentarer:

  1. Annika:Jag är också så ledsen. Ledsen att partiledningen dribblar bort sig framför det ena öppna målet efter det andra. Varför gör de så här. I stället för att ta itu med vårdskandaler, sjunkande resultat i skolan, icke-fungernade tåglinjer, fas 3.... you name it ... så går man in för att kompromissa i denna fråga.

    Det är ju så enkelt att hålla fast vid den linje som vi haft.

    Och ute bland folk är det vi som ska försvara detta kryssande

    SvaraRadera
  2. Ursäkta, men det är min rättighet att som privatperson få ge mitt stöd till vilket parti jag vill utan att behöva redovisa det för allmänheten. Om jag vill ge pengar till exempelvis Sverigedemokraterna ska jag kunna göra det utan att riskera att få mina partisympatier uthängda för allmänheten.

    SvaraRadera