onsdag 13 juni 2012

En härlig vision i Astrid Lindgrens anda!

I dag blir det grönska och trädgårdsinspiration för hela slanten. Jag lämnar helt enkelt partiledardebatten fräckt därhän till förmån för tre kvinnor, Pernilla Månsson Colt, Astrid Lindgren och Kajsa Holst.

Hur ska jag få ihop dem nu då?

Ja, det började egentligen i går kväll med Hannu SarenströmAstrid Lindgrens Näs i Vimmerby. En fantastisk föreläsning i trädgårdsnördarnas tecken. Hannu gav oss inspiration i ett rasande tempo och han gjorde det riktigt bra. Han visade bilder från sin egen och andras trädgårdar. Underbart. Det var många glada skratt och igenkännade nickningar. Men gått och lagt mig jordig, nej, det har jag trots allt aldrig gjort. Grävt mig uthungrad, ja, det har hänt...

Efter Hannu kom Kajsa Holst. Kajsa är projektledare för projektet Astrid Lindgrens Trädgårdar där tanken är att ge besökare en helt ny trädgårdsupplevelse i Astrids anda. Just nu är projektet i sin linda, man undersöker intresse och möjligheter. Det är Kajsas jobb. Jag tycker att detta låter som en helt underbar idé. Att föra över Astrids anda av lek, nyfikenhet, upptäckarglädje, innovation, inspiration, ja allt det Astrid står för, till en trädgårdsupplevelse för alla som går utöver det vanliga. Vilken dröm! Unikt och fantastiskt.

Vi som lyssnade på Kajsa Holst bjöds sedan in att vandra i de tänkta markerna runt Näs och runt barndomshemmet. Astrids barndomshem alltså. En magisk del i tanken på denna trädgård är platsen! Markerna är de facto de marker där Astrid och hennes syskon "lekte och lekte" som barn och de marker som formade Astrid till den författare och människa hon blev! Ingen fejkplats för sakens skull utan genuint och på riktigt. 

Vi vandrade bakom Näs paviljong och vi såg en helt outnyttjad mark. Över den igenvuxna fotbollsplanen där sniglarna huserade i flock och vidare in i en rent magiskt igenvuxen skogsdunge där Vimmerbyljuden var riktigt avlägsna. En vild plats mitt i det som är stad. Vi tassade fram, böjde försiktigt undan grenar och såg skogen dela sig längre fram. Solen som gick ned silade in genom träden och lovade oss en ny äng. Och visst var det så, där öppnade sig skogen och släppte ut oss till viskande gräs, vajande björkar i svag kvällsvind och jag suckade lättat. Sucken av lättnad kom sig av tanken på att jag kände att det var en rent rasande tur att markerna fått stå orörda så länge! Det hade ju varit så lätt att de förvunnit när behov av bostäder och villatomter pockat på under årens lopp. Men inte, här finns den kvar, marken som kan bli en unik upplevelse. Kanske är det en lång meningsfull slummer som tar slut under Kajsa Holsts förstudie? Det hoppas jag.

Det var två kvinnor av tre det!

Min tredje hyllning går oavkortat till Pernilla Månsson Colt och programmet hon basar för ikväll; Trädgårdsonsdag. Programmet som får familjen att hänfört bänka sig framför teven och sucka längtansfyllt, nicka och i viss mån dregla. "Ge mig en öken - nu." Ja, så sa jag senast...

Nu är jag ju rysligt trädgårdsintresserad och jag slukar samtliga trädgårdsprogram med hull och hår. Men Pernilla och Trädgårdsonsdag är så speciellt. Jag är där med henne. Samspelet mellan Pernilla och Tareq Taylor är så fantastiskt. Pernillas värme och humor som strålar ut genom rutan kan bara vara rent genuint äkta. Programledarfröjd och programledarglädje. Ja, det är svårt att uttrycka helt hur skicklig jag tycker hon är! En fantastisk detalj är ju att hon drar på sig storstövlarna och programleder i det som i alla fall ter sig vara gamla avlagda jobbarbrallor. Sånt som vi andra hasar omkring och gräver i när vi är i våra egna trädgårdar. Att hon sedan lyckas vara fantastiskt snygg i både bylsiga brallor och gummistövlar är ju i sig märkligt men sant. Vi andra får väl jobba på den detaljen...

Nu vill jag att ni träffas tjejer! Astrid, Kajsa och Pernilla. Ni vet ju att alla goda ting är tre!


För i går så sa Kajsa Holst att det tittar på alla möjligheter för att utveckla Astrid Lindgrens Trädgårdar, kanske kunde ett samarbete med teve vara en del i detta, ja, så sa hon.
Då vill jag naturligtvis slå ett slag för Pernilla Månsson Colt och statstelevisionen utan reklamavbrott. Pernilla leder program i Astrids anda redan! Hon är lekfull, nyfiken, vågar göra udda saker och hon ställer all de där frågorna som vi vill ha svar på. Hon utstrålar värme och kärlek till naturen. Hon vet hur man kan skapa underverk med en "musastege" och hon hoppar i leran. Jag tycker att Pernilla borde vara med och göra program om utvecklingen av Astrid Lindgrens Trädgårdar! Jag är fullkomligt övertygad om att det skulle bli ett fantastiskt samarbete.

Å för all del. Om Tareq vill vara med och laga mat så är det okej. :-)




1 kommentar:

  1. Annika,
    jag brukar sällan - eller aldrig - kommentera bloggar så här.
    Men nu gör jag det.
    Jösses. Tack. Vilken härlig start på dagen jag fick nu. Och visst vore det trevligt att prata med Kajsa...
    Kram, Pernilla

    SvaraRadera