onsdag 20 juni 2012

Lever loppan på skattemedel

Faktum är att jag var riktigt rykande aktuell i ett blogginlägg för en tid sedan. Där ställde jag två frågor:

"Vilket av följande exempel känns mest troligt att det är tryggt och ekonomiskt?


1. Vi startar flera hundra bolag med administration och chefer som ska pyssla på börsen. Vi väljer vilket bolag som ska få just våra stålar. Det innebär att alla de där bolagen vill göra reklam och marknadsföra sig så de syns och hörs. Sedan ska cheferna ha bonus och allt annat kul. Och för detta tänker de ta ut en avgift, ja för att de ska jobba med dina och mina pengar, och den är olika och obegriplig att jämföra.

Eller:

2. Från våra skatter så samlas pensionerna in av en statlig myndighet med en enda administration. Pengarna förvaltas sedan under lång tid och i trygga placeringar utan risk till en rimlig avkastning. Inga bonuschefer och inga avgifter till dig och mig utöver skatten som vi betalar hur eller hur."


I dagens DN så visar det sig att sanningen överträffar mina vildaste fantasier. Resor, limousineservice, fri bar, bonus, fantasilöner, gåvor och fina hotellvistelser. Listan på det som AP-fondernas anställda och chefer roar sig med för mina skattepengar kan tydligen göras lång. Eftersom DN har granskat tiotusentals kvitton och grävt på djupet så lär väl dagens artikel inte vara den enda utan en i raden av många. Jag tackar dem för det och för att de kanske räddar en och annan skattekrona. SvD har hängt på så även Expressen.

Jag undrar vad det är som gör att människor så totalt tappar verklighetsförankringen att det kan hantera andras pengar på detta vis? Ärligt, någon? Berätta?

AP-fond ett till sju lär väl likt ett getingbo surra i dag och frågan är vem som fick fatt i Paul Ronge först. För krishantera lär de få göra och det rejält.


Fast för all del, Ronge kanske har händerna fulla med Icas köttfärs idag, vem vet.

Hos Svensson hittar ni mera om skamlös matindustri och Martin Moberg på ämnet.

För övrigt så undrar jag om det är flera än jag som undrar hur tusan det gick till när landslaget i fotboll gick och vann den enda match de överhuvudtaget inte behövde vinna. För att visa att de kan? Ameh....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar