måndag 2 juli 2012

En ljuvlig grönska

Mitt växthus bågnar just av gurka och tomater! Ja, de senare är ännu gröna men lovar att snart att är det dags. Finns inte något som slår de egna tomaterna.
De första gurkorna är någon dag borta. När de väl börjat är det så att jag till slut brukar förse omgivningen med gurkor så flitigt jag kan. Smaken på en växthusvarm gurka är även den svårslagen av butiksgurkan. Marsvinen brukar till slut skrika när de ser mig gå tillväxthuset och de vet att en saftig och varm gurka vankas strax.
Förra sommaren så försökte jag mig på att göra kall fräsch gurksoppa. Ett tilltag som inte gick hem så hemskt bra. Naturell är bäst.
Det är skördetid för flera saker! I naturen så ska ju regnet betala sig i form av kantareller i massor, sägs det. En kantarellbruschetta har det blivit i alla fall och den var himmelsk.
Sallad och egna jordgubbar har vi gott om. Rabarbern är inne på slutversen men den har verkligen varit njutbar. Potatisen vi odlade i hinkar smakade fantastiskt och snart kan den som växer under bar himmel skördas. Det är goda tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar