torsdag 16 augusti 2012

Mängden alkohol känns inte måttlig alls!

Jag är nog snål.

Men i min värld känns det allt som lite mycket att 14 personer delar på elva flaskor vin plus 13 glas. Aftonbladet summerar mängden alkohol vid några av tillfällena. Representation som ska vara, enligt regelboken, "måttfull" känns mera som rejäl fylla! Slinker det ned nära nog en hel flaska vin till middagen så torde de församlade ha varit en aning lulliga när de begav sig hemåt i kvällningen.

Måttligt, nej det tycker jag inte.

Men å andra sidan så har Annie Lööfs partikamrat, och tillika ministerkollega, Eskil Erlandsson inte heller spottat i glaset. Vid en överläggning i Danmark så slank det ned sju glas vin per person till middagen. Totalt 60 glas vin till åtta personer.

Det blir stor humor när departementsrådet Robert Amrén krishanterar i Metro:

"Påstår du att vi sitter och super samtidigt som vi diskuterar viktiga frågor? Vad fiskar du efter?"

Jag undrar stilla hur journalisten hanterade det svaret....å andra sidan var det naturligtvis fyndigt sagt av departementsrådet. Just fiskeri var ju på tapeten den aktuella kvällen. Närmare bestämt Kattegatts tjuvfiskeproblem.

Som ett obetalbart crescendo bjuder Erlandssons pressekreterare Anna-Karin Nyman avslutningsvis på följande citat:

"Jag kommer ihåg att vi var där men inte detaljerna."

Är hon på riktigt?

Artikeln publicerades för lite drygt ett år sedan i Metro. Vinvanorna verkar dock leva kvar.

Ewa Jansson skriver på samma ämne.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar