torsdag 24 januari 2013

Ge arvodeskramarna en chans att hoppa av nu

Idag har det kommit ett förslag på hur arvodena för riksdagsledamöter ska se ut i framtiden och hur länge efter sitt uppdrag man ska kunna åtnjuta skydd i form av pension.
Och tänk, de kom fram till att de riksdagsledamöter som sitter i riksdagen nu ska få behålla sina ganska generösa förmåner och de som kommer in nya vid valet 2014 ska få helt andra premisser att leva efter.
En som blivit rosenrasande på detta pinsamma förslag är Johan Westerholm. Han skriver bland annat så här:

"Ni kan bättre. Avsevärt bättre. Det här blev underkänt. Och om ni inte kan prestera bättre än så här? Då undrar jag vad ni har i riksdagen, som folkets representant, att göra. Ni ger väljarna ordet "egennytta" färg, form och innehåll. Ni ger ordet girighet ett ansikte."

Jag är benägen att hålla med Johan i hans slutsats. Det är inte okej med en gräddfil här. Det säger jag trots att jag är vald till andre ersättare i riksdagen i nuläget. En position jag inte har för avsikt att inta 2014. Inte alls...

Jag har ett förslag som dessutom skulle ha andra riktigt positiva effekter. Ändra regelverket för alla vid valet 2014 men låt den som vill behålla de gamla generösa förmånerna göra det om hen kliver av i samma veva. Den som verkligen vill sitta kvar i riksdagen gör naturligtvis det oavsett hur ersättningsreglerna ser ut framöver.

Eller hur?

Min inte allt för kvalificerade gissning är att vi skulle sålla bort ledamöter som intresserar sig för ersättningar mera än för viljan att brinna för sitt uppdrag som folkvald. På köpet får vi en rejäl föryngring och människor som vill uppnå politiska mål och visioner.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt. Dessutom måste antalet
    riksdagsledamöter minska. Tyskland
    har inte 2800 i förbundsdagen.

    SvaraRadera
  2. Nej; man skall ta bort allt vad som heter förmåner, pensioner etc samt minska ledarmötsantalet rejält.

    Man är folkvald och det är frivilligt att bli det.

    SvaraRadera