torsdag 4 april 2013

Jag vill ropa - äntligen!

Det är mycket som är härligt just nu! Solen till exempel, den är riktigt härlig. Värmer så gott så fort den visar sig. Ni ska se att den motar bort vintern helt strax.

En anna sak som kan mota bort vintern är att påbörja frösådden inne i en liten minidrivbänk. Det gjorde jag igår. Sex små frön ska bli bastanta tomatplantor. Två frön av varje sort så att inte växthuset bågnar senare i sommar. Det är ju alltid så mycket som ska få plats! I år har jag lovat sonen att det ska bli paprikor, physalis och annt kul där inne. Ja, och så gurka så klart. Gurka som smakar så mycket mera än den du kan köpa i butiken.

Fröjden nummer ett är att till och med teveutbudet lockar fram våren. I går började ÄNTLIGEN Trädgårdsonsdag igen. Alltså, jag är inte sponsrad men det är absolut världens bästa feelgood-program. Rakt av. Pernilla Månsson Colt...du är verkligen fantastisk.

En stark tvåa i feelgood-klassen är åttans Trädgårdstoppen. Men där är reklamen en stor källa till irritation as usual... Det kan man åtgärda genom att spela in och helt enkelt spola bort eländet. Då får man njuta av Peter Englanders fina guidning genom njutbara privatträdgårdar. Det är något med både hans röst och hans uppenbara kärlek till trädgårdarna som gör det hela så speciellt.

Njutning är mat och i helgen hade vi gäster. Vartefter dagarna gick så åt vi gott gång på gång. Och till slut undrade E om inte det var så att jag aldrig funderat på att anmäla mig till något av alla dessa matlagningsprogram som finns. Tävla och så. Men icke... Jag trivs bäst i mitt kök där jag kan röra i grytorna i luuugn och rooooo. Tänk så avskyvärt det vore att ha Per Morberg stirrandes på mig när jag ska skära upp ankan. Brrrrrrrrrrrrrrr. Jag vill ägna eftertanke och kärlek på maten, råvarorna och resultatet. Inte springa fram och tillbaka som en skållad råtta för att nå en deadline i teve. Det får andra göra. Kan jag glädja min närmaste omgivning och några till så är det bekräftelse nog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar