onsdag 16 oktober 2013

Får man bara ta saker utan att fråga om lov?

Uppenbarligen läser redaktionen på medlems- och facktidningen Auris min blogg. De inte bara läser den, de kopierar den. I det nummer som kom hem i brevlådan igår så har de under rubriken "Skriv till Auris" kopierat ned ett blogginlägg härifrån och signerat med mitt namn. Eftersom jag inte har skrivit till Auris och de heller inte vare sig frågat mig eller angivit källan till texten så skrev jag ett mail till deras ansvarige utgivare Stefan Andersson:

Hej Stefan!
I går så kom Auris i min låda och fram på kvällen så bläddrade jag igenom tidningen som ofta har ett innehåll som intresserar.
Det som förvånade mig stort var att ni under rubriken "Skriv till Auris" kopierat in ett av mina blogginlägg rakt av utan att ange källa och helt utan att fråga mig om jag tycker att det är okej. Jag har heller inte skrivit till Auris alls vilket naturligtvis alla som läser tror att jag gjort. Eftersom språket på min blogg inte alltid lämpar sig för tryckta medier så kan jag tala om att jag aldrig någonsin hade valt att sända er en text med det innehåll som ni nu har publicerat. På bloggen kan man använda ett mustigare språkbruk, men i insändare och debattartiklar skulle jag exempelvis aldrig någonsin använda mig av svordomar.
Jag tycker att ni har agerat fel och jag vill fortsättningsvis själv välja om jag vill sända texter till er för eventuell publicering och hoppas ni respekterar det.
Vänligen
Annika Högberg
Vimmerby


Rent principiellt så känns det ju sådär. Att välja själv var jag vill försöka få mina texter publicerade trodde jag var en självklarhet.
Martin Moberg och Röda Berget håller med mig.

UPPDATERAT:
Nu har Stefan svarat! Ett bra svar! Som jag tackar för!

Han skriver så här:
 
Hej Annika!

Du har helt rätt och jag ber så mycket om ursäkt!

Vi brukar inte ta saker rakt av och publicera. Och om någon skriver till oss och inte uttryckligen anger att det är en insändare så brukar vi alltid fråga innan vi publicerar något, och kollar även om personen till exempel vill använda eget namn eller en signatur.

Att det inte blev så den här gången var olyckliga omständigheter, eller rättare sagt slarvigt av mig. Min kollega skickade ett mejl med länk till din text och jag läste inte tillräckligt noga och uppfattade det som att ni hade haft kontakt och att det var ok att vi publicerade det som en insändare.

Jag ber än en gång om ursäkt och vill du ha in någon typ av rättelse/förtydligande så kan vi säkert lösa det.

Vänliga hälsningar

Stefan
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar