tisdag 15 oktober 2013

Obehagliga bilder på näthinnan

Han tänkte sig nog inte för, Fredrik Reinfeldt, när han kallade sig själv för "stridshingst" och på så sätt ville beskriva sig som taggad inför kommande utmaningar.
Faktum är att jag klurade länge på om jag hade något att tillägga i detta eller om eländet skulle få tala för sig självt. Men så läste jag detta i Dagens arena skrivet av Åsa Petersen:

"Ursäkta statsministern, stenåldern ringde och vill ha sin påstådda mansroll tillbaka. Sällan har du appellerat så illa till de moderna, kvinnliga väljargrupper du säger dig vilja vinna."

Yes, huvet på spiken liksom. Jag får helt enkelt obehagliga bilder i huvudet av Reinfeldt som någon slags frustande supercharmör. Och jag kan lova er att rysningen längs ryggraden inför den liknelsen inte har ett dugg med förtjusning att göra...

Det blir liksom lite pinsamt. Som om någon dragit en fis i rummet och man försöker låtsas som om inget hänt. Man vill helst gå.

Dagens topp-politiker brukar antingen tänka sig för väldigt noga innan de uttalar sig. Alternativt brukar de få färdigsnitsade budskap som de kan upprepa gång på gång. Om nu detta med hingsten var ett sådant färdigsnickrat budskap så ska ni se att (häst)huvuden snart kommer rulla...

För övrigt så finns det annat som är obehagligt. Fotboll. Läs gärna Röda Bergets inlägg i frågan. Det ser ut som om 4000 byggarbetare ska få sätta livet till innan spelarna ens äntrat planen. Jämlikhetsanden påminner oss om varför vi engagerar oss och Martin Moberg är på han också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar