måndag 24 februari 2014

Årets första trädgårdsträningsvärk kom tidigt

Håhåjaja. Den som någon gång haft trädgårdsträningsvärk vet vad jag talar om. Det är den träningsvärk som kommer sig av att solen tittat fram och man stått med rumpan i vädret vikt som en fällkniv över perennlanden i timmar. Att ha den värken den 24 februari är rekord. Igår ägnade jag mig åt att röja perennland och sprida kompost. Överallt tittar det upp växter. Krokusar och snödroppar blommar för fullt och gullflockan tittar upp ur jorden. Primula syns överallt! Både blad och knoppar och inne hos grannarna så är vintergäcken fullkomligt bedårande. Idag sa termometern 9,6 grander och det var en skuggtemp mina vänner!

Vintern har varit så god mot rododendron och azaleor. De är spänstigt gröna och knopparna är redo för vår och sommar. Må vi slippa det där bakslaget alla muttrar om. Snälla.

Nåväl, efter att ha överlevt två månader för gamla dadlar (nyinköpta) i helgen så var det bra med lite träning.

För övrigt så kan man fundera på detta med recept och receptmakare. I veckan som gick kom tidningen från ICA, Buffé. Där fanns recept på en cheesecake med blåbär och citron som verkade jätteläckert... Till att börja med så var det allt för lite socker både i blåbärstoppingen och i creme fraische- och mascarponefyllningen. Sedan är det så att 350 gr blåbär, 1 dl citronsaft och 1 1/4 dl socker "stelnar" icke efter att ha småkokat i tio minuter...jag dristade mig till att dra i ett blad gelatin. Det blev åtminstone mera stelt än R:s cheesecake som de "funderade på att dricka framåt kvällen"....
Nja, inte världens bästa recept inte....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar