onsdag 12 februari 2014

En lasagne värd namnet

Lasagne kan vara så mycket. Det har runnit massor med bechamelsås under broarna sedan klassikern med köttfärs och vit sås kom vill jag lova.

Häromsistens så var det några rader från en intervju med Lotta Lundgren som fick igång min inspiration.
I en artikel i DN säger Lotta så här:
"Lasagne på älgfärs, svamp, rostade hasselnötter och béchamel utblandad med puré på jordärtskocka. Så jävla god. Hela livet var en resa fram till den. Det var mediekollegerna Jan Helin, Henrik Schyffert, Per Sinding-Larsen och Jens Sjögren. Alla skrek. Och GW sa: Nu skriver du klart den där jävla kokboken om jag så ska sätta mitt eget namn på den."

Det var alltså inget recept utan en förflugen mening om ett recept under utarbetande....nåväl. Det är inget stort probelm.

Nu hade jag inte tillgång till älgfärs men i frysen fanns det rådjursfärs som åkte fram. En påse frusna gula trumpetsvampar och så en tur ut och krafsa fram jordärtskockor. Sedan var det dags att göra goa grejer.

Maken och jag gick loss i köket. Svamp och lök brynte vi tillsammans med rådjursfärs, salt och peppar. En stor svätt grädde och dijonsenap fick göra färsröran krämig. Lite viltfond. En gnutta socker. Svartpeppar. Ena såsen var klar.

Jag rostade nötterna och gnuggade av skalen i en handduk. Nu var frågan i vilket lager som de skulle vara. Bechamelsåsen eller färsröran? Här valde vi att faktiskt chansa på bechamelsåsen...

Alltså smält smör (inget margarintjafs) ha i mjöl, rör om och tillsätt mjölk. Se till att det tjocknar under vispning. Smaka av med salt, vitpeppar och en gnutta socker. I med massor av riven ost. Jag hade en ganska stor bit calvadosost från Ölandsost och det var naturligtvis gudomligt.... Men annan ost med smak på går bra. Köp ALDRIG svindyr och dålig färdigriven ost. Den är dyr och den smakar ju aldrig något!

I bechamelen ska ni sedan röra i ett halvkilo (till en normalstor familjelasagen) kokta jordärtskockor som ni mixat. Och tillsätt de hackade och rostade hasselnötterna. Sedan är det bara att köra på som en vanlig lasagne, först färsröra, plattor, bechamel, plattor, färsröra, plattor och så ett sista lager med bechamel. Jag använde färska plattor och då tar det bara en halvtimme i ugnen.

Sedan är det himmelriket...ja, Lotta. Tack. Skriv du färdigt den där kokboken, det tycker jag absolut! Men jag kunde inte vänta och det är jag hur eller hur glad för. Ska bli spännade att se hur Lotta Lundgrens recept stämmer med mitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar