måndag 25 augusti 2014

Bäddat för höst

Jag vet att augusti är en sommarmånad. Men det blev onekligen snabbt kyligt och vått. Själv har jag en massa roligheter framför mig som gör att jag redan i helgen började bädda för höst. Tänkte till och med tanken på höstplantera och vilka krukor som ska fram. Pelargonerna har kommit ett steg närmare vinterförvar och garaget är snart redo för bil i stället för matplats.

Och vet ni vad, det känns bra. Att ligga bra till tidsmässigt tilltalar mig. Jag känner mig lite som en ekorre när  jag beställer rådjur, fläskkött och nöt inför vintern. Plockar svamp, ser över lingonpåsarna och tittar på marmeladburkar på rad i källaren. Om det verkligen knep så skulle vi överleva både länge och gott på de reserver som finns bunkrade i huset på olika sätt. Som varande trygghetsnarkoman så är jag nöjd med det.

Just nu är det tid för Karl Johansvamp. Passa på! Det är en ljuvlig delikatess som vida överstiger kantarellen i smak. För att inte tala om hur lättrensade de små knubbiga svamparna är! Det förslår till och med lite med ett fåtal svampar i korgen!

Det jag verkligen skulle önska nu är en hink goda äpplen från någon som har ett överflöd. Äppelkakans tid är nu...till den så ska ni äta hemlagad vaniljsås. Inget annat. Tommy Myllymäkis är lätt att göra och försvinnade god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar