onsdag 4 mars 2015

Nog kliar det i fingrarna

Solen står högt på himlen. Vårblommorna spricker upp som svampar ur jorden. Det är en speciell doft ute! Våren inte bara är - den doftar. Bland det första jag gör är att få ut en stol mot en södervägg. Där kan jag sitt hur påbylsad som helst men ut ska jag...

Sedan hör jag till skaran som allt för tidigt är ute och röjer. Allt gammalt växtmaterial ska bort så det nya kan växa. Redan innan komposterna riktigt har tinat är jag där och vill ösa ut den goa näringen där den ska vara.

Ganska snart ska jag mumsa på fjolårets jordärtskockor som ligger kvar och väntar. I år ska jag vara tidigt ute med både gurkor och tomater. Midsommargurka är målet! Tomater,ja, vi får se. Med kallväxthus så kan man inte påverka tiden allt för mycket.

Ikväll tar jag rester av varmrökt lax, pepparrot, majonäs och kall potatis och gör en röra som jag lägger på smakrik kavring. Toppar med mjukkokta ägg och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar