fredag 13 november 2015

Lök på laxen

Var kommer uttrycket ifrån månne?

Nåväl, jag vet inte det. Men jag vet att lax är gott. Igår kväll så gjorde jag något riktigt gott och snabblagat.

Jag skalade och tärnade en hög med morötter, rotselleri och lök. Började steka detta under tiden som jag skalade några potatisar. La i potatisarna i pannan och stekte allt tills det bara var en liiiten stund kvar. Då hällde jag på en skvätt grädde och en stor näve hackad persilja. Salt och vitpeppar, röra om och så på med lock och låt småputtra på låg värme.

Precis innan alla skulle till bords stekte jag var sin bit laxfilé och kryddade bara med salt, vitpeppar och så liiite socker. Effekten blir lite som halstrad gravlax, och det är ju grymt.

När laxen var klar tog jag av locket på min grädd- och persiljestuvade rotfruktspytt och så kunde vi äta. Max 30 minuter från start till middag och sååååå himla gott.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset. Det var ljuvligt gott, tog dill istället för persilja, funkade finfint.

    SvaraRadera