tisdag 8 december 2015

Politiker - en utrotningshotad art

Jag tänker mycket på nästa val. Hur jag ska göra 2018. Har man som jag ett intressant och roligt jobb med bra arbetskamrater så känns det onekligen inte lätt att tänka sig mera politik precis.

Igår småpratade jag med en man vars dotter absolut ville ge sig in i politiken. Hon skulle välja till gymnasiet nu och hade valt en linje som gav henne möjlighet att gå den politiska vägen. Det är klart att man blir glad när en 15-åring tänker så. Vad härligt och hoppfullt. Men jag kunde inte låta bli att fråga om hon verkligen tänkt igenom detta på allvar...

Vimmerby kommun har högsta andelen avhoppade politiker i länet, läste jag på någon löpsedel. Alla hoppar inte av för att de inte orkar längre men en stor del tror jag gör just det. Några avhopp beror säkert på att kompetensen faktiskt brister i den snabbt föränderliga dagspolitiken. Att hänga med och att hinna med kräver insats. Det räcker absolut inte med att "gå på mötena" längre. Man ska vara hyggligt inläst på rikspolitiken samtidigt som man ska vara expert på sitt område lokalt. Och vem tror ni kan kommunens budget utantill?

Jag ser ofta människor som kräver att våra kommunalråd "ska gå i mina skor en dag" och se om de klarar ut jobbet.

Då brukar jag alltid kontra med förslaget att de själva skulle pröva på att vara i tjänst dygnet runt, året runt. Alltid påpassade och alltid bevakade. Alltid utskällda oavsett vad som görs. Går något åt pipan så är det deras fel och går det bra så är det ren tur. Journaliser i ena örat och medborgare i andra. Missnöje luftas fritt överallt. Sociala medier är ett rent helvete. Politiker är nämligen fritt villebråd att kränka, spotta på och håna utan några som helst hämningar.

Jamen välkomna att prova dessa skor. Kön är inte superlång till uppdragen kan jag säga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar