tisdag 4 oktober 2016

Äpplet som råvara

Svenska äpplen...ja nog är det gudomligt. I helgen gjorde jag Tareq Taylors äppeltosca och maken tog och tog om. Jättegod var den så klart. Knäckig Tosca och syrliga äpplen...

Det var värre i söndags. Då bestämde jag mig för att göra smöriga bullar med äpple. Jag tog min egen surdeg och satte den men med en ganska rejäl mängd honung för att få en söt men inte översöt deg. Jag gjorde som platta minipizzor och bredde på en blandning av mandelmjöl, havregryn, socker, ägg och smält smör. (Nej, jag mätte inte, jag gjorde en lagom tjock gegga...) Avslutningsvis tryckte jag ned två rejält tjocka äppelskivor som jag doppat i socker och kanel. Droppade över lite extra smält smör och så bakade jag dem 15 minuter i het ugn.

Resultatet?

En ljuvlig bulle där äpplet spelar huvudrollen. Stuns i degen och lite extra gottis med smörgeggan. Inget man äter jämt men fantastiskt bra i stället för godis, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar