tisdag 22 november 2016

Vintermörker

När mörkret sänker sig inträffar ett annat sorts liv. Själv skulle jag helst leva med ljuset som man gjorde förr. Ljusa sommarkvällar kan jag hålla mig vaken och sysselsatt länge. Då är det okej att somna sent och vakna tidigt när solen klättrar på byrån i hallen. Nu vill jag få fram middagen och sedan kura i soffan en stund före läggdags. Jag liksom sätter kroppen i stand by-läge under de mörka månaderna. Jag är ju en hängiven anhängare till säsongsbundet ätande och en kall sallad lockar mig verkligen inte nu. Långbakat kött i ugnen eller gräddiga gratänger ska det vara. Sånt som man håller värmen av inifrån och ut.

Ett riktigt fantastiskt tips är att ta fram stekgrytan. Bryn kött och grönsaker på lunchen, häll på vätska och goa kryddor. Dra på locket och ställ in hela kalaset i ugnen på 120 grader. När ni kommer hem så väntar en gudomlig gryta på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar