måndag 16 januari 2017

Trivialiteter

Visst är det härligt när men kommer hem från en lång resa och det första som händer är att diskmaskinen går sönder!

Jag förlåter den dock eftersom det fortfarande fanns kvar lite mellandagsrea som gjorde utgiften något mera fördragsam.

Idag vill jag tipsa er om en fantastiskt enkel kycklingrätt.

Stycka en kyckling i mindre delar.

Gnid in delarna i en blandning av:
Hackad vitlök
4-5 sardeller
örter (jag hade basilika och rosmarin)
Skalet från en citron, rivet

Låt ligga i en timme eller så.

Stek delarna i olja och lägg i ugnsform. Ta 3 dl vitt vin och 3 msk tomatpuré och blanda. Vispa ur pannan med vinet och häll detta över kycklingdelarna i ugnsformen. Strö över urkärnade oliver, salta och peppra. In i ugnen 200 grader ca 25 min.

Jag hade ett gott potatismos till. Ren och skär lycka att hälla lite av vinskyn över moset och mumsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar