tisdag 11 april 2017

Ett ton mat under jord

Just nu är jordärtskockorna som finast. Ja, de har varit ett tag men annat har lockat före...igår var det dags att äta! Sällan har jag skådat en rotfrukt som ger sådana rasande mängder mat på liten yta. Jag har så jag skulle kunna mätta en armé...

Jag tog fifty-fifty potatis och jordärtskockor och kokte med vatten och salt. När de var klara så hade jag i några klickar smör, en skvätt grädde och riven stark ost och mosade allt. Rörde ned rejält med klippt gräslök direkt från landet och rörde om. Smakade av med salt och vitpeppar.

Himmelskt.

Jag åt stekt kabanoss till men jag gissar att stompet passar till det mesta faktiskt! En ytterligare variant är att dra i två äggulor i ovanstående stomp, lägga i form och sedan gratinera tills det får fin färg. I så fall går det att förbereda i väldigt god tid innan gästerna kommer!

Bra och enkel mat ska det vara :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar