tisdag 30 maj 2017

Risotto på allt

Måndagkväll är kylskåpskväll. Eller rensa lite i alla fall inför tisdagsveckohandlingen. Jag var sugen på risotto och det funkar ju att ha i det mesta!

I går blev det både sojabönor och några små körsbärstomater. Jättegott.

Jag tycker att risotto är fantastiskt. En hel måltid på tallrik beroende på vad man har i. Jag börjar oftast med att fräsa lök och ris i smör några minuter. Man kan ha med en klassisk soffrito om man vill (lök, selleri, morot) eller färs! På med en kopp vitt vin och låt det koka in nästan helt. Sedan kokar jag upp vatten i vattenkokaren och fyller på efter hand. Rör om och fyll på vätska hela tiden. Tillsätt en bra flaskbuljong eller en bra buljongtärning. Smaka av så ni vet när riset är klart. Mot slutet hade jag i sojabönorna så de blev varma. Tomaterna fick koka med en stund innan. Avsluta alltid med rejält med riven parmesan och nymalen svartpeppar. Gudagott.

Bara fantasin sätter gränser för hur du smaksätter din risotto. Och glöm för all del inte att det går mycket bra att göra en läcker topping och lägga ovanpå en naturell risotto! Svamp, skinka, rostad mandel, broccoli...även där är det bara din fantasi som begränsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar