måndag 30 oktober 2017

Vintervila

Nu är pelargonerna inne. Jag tror att det är rekord i utevistelse för mina gröna vänner. Förra hösten kom både snö och minus alldeles för tidigt. I år har vi haft ett par nätter med lätta minusgrader bara. Såna där det räcker med täcke på grönskan för att det ska gå bra. Nu blir det förhoppningsvis en kort vinter på den långa hösten, inte sant?

Nu skriver jag upp långkok på mentala matlistan. Gulaschsoppa, linsdaal och fläsklägg som får gå i timmar i ugnen. Tills den formligen trillar isär. Mitt senaste "måste ha" är ett gott potatismos gratinerat med getost, honung och rosmarin! Visst låter det fantastiskt! Att jag inte tänkt på potatismos med topping förut. Risotto med topping är ju bara gudomligt, klart det går bra med mos också.

Jag upphör aldrig fascineras av hur årstidsbundna mina cravings är. Riktigt bra är det att ha det så. Mat i säsong är en bra deal för mage och plånbok.

Läste någonstans att kassler är på väg bort som livsmedel. Folk handlar inte kassler längre. Raskt skrev jag upp grillad kassler med gräddstuvad savojkål på veckomatsedeln. Man får dra sitt strå till kasslerstacken, tänkte jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar